Nadświat
Gabi Kovanda jest kasjerką w supermarkecie. Mieszka w niewielkim miasteczku otoczonym polami i łąkami. Prowadzi uporządkowane, proste życie, skupia się na życiu rodziny i codziennych domowych obowiązkach. Ale w tej rutynie pojawia się wyrwa – pewnego dnia Gabi zaczyna słyszeć głosy, których nie słyszy nikt inny. Uporczywa obecność jakiegoś nieuchwytnego bytu przejmuje kontrolę nad bohaterką, jej rzeczywistość rozpada się. Markovics zrealizował swój film w konwencji ściśle realistycznej, nie dając widzowi dostępu do tajemniczego świata, w którym zaczyna żyć Gabi – ani przez moment nie słyszymy dręczących ją głosów. Skromny dramat niepostrzeżenie zamienia się jednak w traktat metafizyczny, nie tracąc nic ze swojej rzeczowości. Markovics w mistrzowski i pozbawiony patosu sposób mówi o relacji człowieka z Absolutem i o obecności Absolutu w człowieku. A jego odpowiedź na pytanie, gdzie szukać sensu istnienia, jest jednocześnie i prosta, i niejednoznaczna.
Karl Markovics
Urodził się w 1963 w Wiedniu. Znany jest przede wszystkim jako aktor, zagrał m.in. w takich filmach jak Fałszerze Stefana Ruzowitzky’ ego, Grand Budapest Hotel Wesa Andersona czy – co szczególnie interesujące dla polskich widzów – Hiszpanka Łukasza Barczyka. Jako reżyser zrealizował do tej pory dwa filmy pełnometrażowe.
2011 Oddech / Atmen
2015 Superwelt / Superworld