Na progu śmierci
Autor Cząstek elementarnych nie ma ostatnio łatwego życia. Ledwo uszedł przygłupim porywaczom ze słynnego Porwania Michela Houllebecqa, a już został doprowadzony na skraj samobójstwa w Na progu śmierci. W nowym filmie duetu Gustave Kervern – Benoît Delépine francuski autor ironicznie dialoguje ze swym medialnym wizerunkiem. Zamiast po raz kolejny pozować na intelektualistę o manierach kloszarda wciela się w boleśnie zwyczajnego mieszczanina. W pewnym momencie grany przez Houellebecqa Paul dochodzi jednak do wniosku, że jest śmiertelnie znużony swoją konwencjonalną egzystencją. Po uściskaniu żony i dzieci wyrusza za miasto z zamiarem odebrania sobie życia. Tak jak wiele powieści autora Mapy i terytorium, Na progu śmierci staje się traktatem o moralnych aspektach samobójstwa i każe traktować ten czyn jednocześnie jako akt desperacji i odwagi. Jakby tego było mało, film Kerverna i Delépine’a przynosi zapewne jedyną okazję, by zobaczyć Houllebecqa ubranego w kolarski uniform i pląsającego w rytm muzyki Black Sabbath.
Benoît Delépine
Urodzony w 1958 roku w Saint-Quentin. Reżyser filmowy i komik. Pierwsze sukcesy odnosił jako twórca programów satyrycznych dla telewizji Canal+. Do jego największych sukcesów należał emitowany przez wiele lat Les Guignols de l’info. Od 2004 roku kręci filmy fabularne w duecie z Gustavem Kervernem. Reprezentatywna dla ich stylu okazała się już debiutancka Aaltra – czarna komedia o dwóch sąsiadach, którzy po tragicznym wypadku desperacko próbują zdobyć należne im odszkodowanie.
2004 Aaltra
2006 Avida
2010 Mammuth
2012 Le grand soir
2014 Na progu śmierci / Near Death Experience
Gustave Kervern
Urodzony w 1962 roku na Mauritiusie. Reżyser, scenarzysta, okazjonalnie także aktor. W tej ostatniej roli partnerował choćby Catherine Deneuve w filmie Dans la cour z 2014 roku. Przede wszystkim słynie jednak z aktywności po drugiej stronie kamery. Kervern przez 15 lat pracował jako współtwórca programów telewizyjnych i skeczy. Na planie poznał starszego o cztery lata Benoît Délépine’a, z którym stworzył artystyczny duet. Obaj twórcy rozpoczęli karierę filmową za namową Maurice’a Pialata. Największy dotychczasowy sukces reżyserów to Le grand soir, które przyniosło im Nagrodę Specjalną Jury sekcji Un Certain Regard na festiwalu w Cannes w 2012 roku.
2004 Aaltra
2006 Avida
2010 Mammuth
2012 Le grand soir
2014 Near Death Experience