Raj
Alain Cavalier, człowiek po osiemdziesiątce, doświadczony i ceniony reżyser, jeszcze raz bierze do ręki kamerę i jak w swoich poprzednich filmach uważnie rozgląda się wokół siebie. Widzi trawę, drzewa i niebo. Widzi zmieniające się pory roku. Widzi spacerującego po podwórku pawia. Widzi jedzenie i plastikowe zabawki. Widzi też ludzi, młodych i starych, mających za sobą różne przeżycia. To wszystko – konstelacja detali, jeden kosmos ukryty w drugim – wywołuje w nim mieszankę zachwytu i zadumy. Inspiruje go. Cavalier zaczyna opowiadać o swoich doświadczeniach, o spostrzeżeniach i epifaniach. Parafrazuje Biblię i mity greckie, na zmianę przywołuje Abrahama i Odysa, Jezusa i Zeusa. Zestawiając święte historie z obrazami codzienności, stara się odnaleźć w otaczającym go świecie okruchy czegoś ponadjednostkowego i ponadczasowego, być może nawet boskiego. Raj to filmowy odpowiednik eseju: zbiór scen, cytatów i myśli, które prowadzą ze sobą dialog.
Alain Cavalier
Francuski reżyser urodzony w 1931 roku. Studiował na IDHEC (L'Institut des hautes études cinématographiques), w słynnej paryskiej szkole filmowej, w której kształcili się także Alain Resnais, Claire Denis i Andrzej Żuławski. Będąc protegowanym Louisa Malle’a, pracował jako asystent przy Windą na szafot i Kochankach. Profesjonalną karierę zaczął na początku lat 60. filmem Pojedynek na wyspie. Do jego najbardziej znanych i nagradzanych dzieł należy Teresa i Filmowiec.
1962 Pojedynek na wyspie / Le Combat dans l'île / Fire and Ice
1986 Teresa / Thérese
2005 Filmowiec / Le filmeur / The Filmaker
2009 Irène
2011 Pater