Trzy dni w Auschwitz
Australijczyk Philippe Mora, twórca wielu filmów pokazywanych podczas Nowych Horyzontów, w tym kontrowersyjnej Swastyki, wybiera się na wycieczkę do Auschwitz. Nie jest jednak turystą, ciekawskim cynikiem, kimś, kto przygląda się pozostałościom po tragedii z bezpiecznego dystansu. Nie jest też spóźnionym żałobnikiem, zdrowym i sytym facetem, który chce cierpieć za miliony. Matce Mory cudem udało się uniknąć pobytu w Auschwitz – świadomość tego wywołuje w nim zarówno ulgę, jak i poczucie namacalności dawnych zbrodni. Jego dokument jest zbiorem przemyśleń na temat historii, filmowym odpowiednikiem notatnika. Artysta zwiedza obóz koncentracyjny i demonstruje zgromadzoną przez siebie kolekcję książek poświęconych wojnie. Pokazuje karykatury nazistów i opowiada o wielkiej głowie Alberta Speera, którego spotkał osobiście. Jest poważny, ale nie popada w patos; zdarza mu się żartować, ale nie przekracza granicy dobrego smaku.
Philippe Mora
Urodził się w 1949 w Paryżu, a dwa lata później razem z rodzicami przeniósł się do Melbourne. Jako nastolatek zamieszkał w Londynie, gdzie dał się porwać fali rewolucji i zawarł kilka wartościowych przyjaźni, w tym z Erikiem Claptonem. Rysował i rzeźbił, ale największą sławę zyskał, zwracając się w stronę X Muzy – specjalizuje się w kinie gatunkowym traktowanym z przymrużeniem oka i autorskim podejściem. Sięgał zarówno po opowieść o superbohaterach (Powrót Kapitana Niezwyciężonego), horror (Skowyt 3: Torbacze), western (Szalony pies Morgan), jak i po science fiction (Wspólnota).
1983 Powrót Kapitana Niezwyciężonego / The Return of Captain Invincible aka Legend in Leotards
1987 Skowyt 3: Torbacze / Howling III: The Marsupials
2012 Continuity
2015 Trzy dni w Auschwitz / Three Days in Auschwitz (doc.)