Zabójczyni
U podstaw fabuły Zabójczyni leży konieczność dokonania niemożliwego wyboru. Film Hou Hsiao-hsiena przenosi nas do Chin sprzed wieków, kiedy honor i dane słowo znaczyły więcej niż zawartość cesarskiego skarbca. Przynajmniej w teorii. Córka generała została w dzieciństwie uprowadzona przez mniszkę i wyszkolona przez nią na zabójczynię doskonałą. Dziewczyna bez mrugnięcia okiem eliminuje kolejnych dygnitarzy. Głęboko wierzy, że w ten sposób oczyszcza świat ze zła. Sytuacja zmieni się, gdy po nieudanej misji musi udać się w rodzinne strony. Tu czeka ją konfrontacja nie tylko z mglistymi wspomnieniami, ale też z głosem serca. Kolejnym celem wyznaczonym przez opiekunkę jest bowiem rosnący w siłę, coraz śmielej buntujący się przeciwko cesarzowi rządca, któremu niegdyś bohaterka była obiecana. Priorytetem dla tajwańskiego mistrza stała się w tym filmie przemyślana w każdym detalu kompozycja kadrów. Jest źródłem wrażeń zarówno estetycznych, jak i intelektualnych. Nawet sceny walk emanują pięknem.
nagrody
Cannes IFF 2015 – Best DirectorHou Hsiao-hsien
Urodził się w 1947 roku w Chinach. Rok później przeniósł się z rodziną na Tajwan, gdzie dorastał. Studiował film na Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1972 roku. Zanim zajął się reżyserią, pracował jako sprzedawca i korepetytor. Pod koniec lat 70. trafił do branży filmowej. Zaczynał od pisania scenariuszy i asystowania takim reżyserom jak Li Hsing czy Cheng-Ying Lai. Dziesięć lat później uchodził już za najwybitniejszego przedstawiciela tajwańskiej Nowej Fali.
1986 Czas życia i śmierci / Tong nien wang shi
1993 Lalkarz / Xi meng ren sheng
2003 Café Lumière / Kôhî jikô
2007 Podróż czerwonego balonika / Le Voyage du ballon rouge
2015 Zabójczyni / Nie Yin Niang / The Assassin