Piąty element
XXIII wiek, ludzkości zagraża Zło, a do taksówki byłego komandosa Korbena wpada tajemnicza rudowłosa dziewczyna. Oboje wezmą udział w walce o ocalenie świata, do czego niezbędne będzie odnalezienie tytułowego składnika. Nie obędzie się bez spektakularnych wybuchów, kosmicznych fryzur i najsłynniejszej arii operowej w historii science fiction. Komiksowa fabuła jest pretekstem do przywołania całego katalogu wizualnych i tematycznych odniesień do historii gatunku. W czasie prac nad koncepcją artystyczną powstało podobno ponad 8000 rysunków – scenografią zajęli się Jean Giraud i Jean-Claude Mézières, a projekty kostiumów wyszły spod ręki Jean-Paula Gaultiera. Jego postpunkowa estetyka współgra z dyskretnie przemycaną w fabule nihilistyczną nutą, choć osią konfliktu jest podstawowa filozoficzna koncepcja walki życia ze śmiercią. Nie o egzystencjalne rozterki tu wszakże chodzi – przecież słowem, które na początku łączy głównych bohaterów we wzajemnym zrozumieniu jest „big-badda-boom”.
nagrody
BAFTA Awards 1998 – Best Special Effects; César Awards 1998 – Best Director, Best Cinematography, Best Production Design; Lumiere Awards 1998 – Best Director; OFTA Film Award 1998 – Best Sci-Fi/Fantasy/Horror Actor, Best Makeup and HairstylingLuc Besson
Francuski reżyser, scenarzysta i producent urodzony w 1959 roku. Miał zostać biologiem morskim, lecz wypadek podczas nurkowania uniemożliwił mu to – z korzyścią dla kina. Od małego wychowywany na komiksach i telewizji, zainteresował się fotografią, a potem filmem, jeszcze jako nastolatek kreśląc w zeszycie zarysy fabularne swoich przyszłych przebojów. Po maturze odbył krótki staż w Hollywood i rozpoczął pracę przy realizacji filmów krótkometrażowych i fabularnych, a następnie został asystentem reżysera w wytwórni Gaumont. Współpracował m.in. z Lewisem Gilbertem, Clive’em Donnerem, Claude’em Faraldo i Patrickiem Grandperretem. W 1981 roku założył własną firmę producencką, w której realizował filmy reklamowe. Jego debiut pełnometrażowy w konwencji science fiction, film Ostatnia walka (1983), przyniósł mu kilkanaście międzynarodowych nagród. Nazywany najbardziej hollywoodzkim reżyserem spośród francuskich twórców filmowych, współtworzył w połowie lat 80. i na początku 90. ubiegłego wieku nieformalny nurt artystyczny zwany cinéma du look czy też francuskim neobarokiem.
1983 Ostatnia walka / Le dernier combat / Le Dernier Combat (The Last Battle)
1988 Wielki błękit / Le grand bleu / The Big Blue
1994 Leon zawodowiec / Léon / Léon: The Professional
1999 Joanna D'Arc / Joan of Arc
2006 Artur i Minimki / Arthur et les Minimoys / Arthur and the Invisibles
2014 Lucy