Ewangelia wg św. Mateusza
Opowieść o życiu i śmierci Jezusa zrealizowana przez Piera Paola Pasoliniego, artystę totalnego i skandalistę, tytułowego bohatera filmu Abla Ferrary, który pokazywany jest na tegorocznych Nowych Horyzontach. Syn Boży, grany przez debiutanta, studenta ekonomii, jawi się tu jako postać pełna gniewu i determinacji: jako oszczędny w gestach, ale przy tym niezwykle charyzmatyczny przywódca, który wygłasza swoje nauki zarówno w obecności wiernych, jak i przeciwników. Pasolini pokazuje jego losy z szacunkiem i fascynacją, za to bez ckliwości i patosu, tak bardzo typowych dla filmów religijnych. Jego dzieło jest poematem, w którym zachwytowi cały czas towarzyszy groza: wizje aniołów i rzeź niewiniątek, płomienne kazania i święte oburzenie, chodzenie po wodzie i okrutna śmierć. Dodatkowej intensywności dodają mu ekstatyczna ścieżka dźwiękowa, dynamiczna praca kamery i surowe, czarno-białe zdjęcia.
nagrody
Venice IFF 1964 – OCIC Award, Special Jury Prize; Italian National Syndicate of Film Journalists 1965 – Best Director, Best Cinematography, Best Costume DesignPier Paolo Pasolini
Urodził się w 1922 roku, umarł w 1975, zamordowany z wciąż nie do końca wyjaśnionych powodów. Był poetą, eseistą, prozaikiem, dramaturgiem, malarzem i reżyserem, a przy tym jedną z najważniejszych postaci włoskiej – a także europejskiej i światowej – kultury. W swoich filmach podejmował tematy ubóstwa, religii i seksualności. Jako reżyser zadebiutował Włóczykijem, posępnym portretem nizin społecznych; jego dorobek wieńczy Salò, czyli 120 dni Sodomy, adaptacja twórczości de Sade’a, dzieło, które do dziś budzi kontrowersje.
1961 Włóczykij / Accattone / The Procurer
1964 Ewangelia wg św. Mateusza / Il vangelo secondo Matteo / The Gospel According to St. Matthew
1967 Król Edyp / Edipo re / Oedipus Rex
1968 Teoremat / Teorema / Theorem
1975 Salò, czyli 120 dni Sodomy / Salò o le 120 giornate di Sodoma / Salò, or the 120 Days of Sodom