Jia Zhang-ke – chłopak z Fenjanu
Jia Zhang-ke i Walter Salles mają podobne podejście do kina. W 1998 roku obaj pokazali światu filmy, które uczyniły z nich głównych przedstawicieli kina autorskiego. Kieszonkowiec (Xiao Wu) i Dworzec nadziei były filmowane w prawdziwych lokalizacjach i oba przedstawiają ludzi próbujących przeżyć w brutalnej codzienności w czasach wielkich zmian. Chciałem w tym filmie pokazać ich godność – mówi Jia Zhang-ke na początku filmu Waltera Sallesa. Salles towarzyszy chińskiemu reżyserowi w jego powrocie do miejsc, w których dorastał i w których kręcił swoje pierwsze filmy. Zaczyna się podwójna podróż w czasie. Gdy Jia spaceruje po ulicach Fenjanu z kolegą aktorem, oboje konstatują, że zniknęły wszystkie bary karaoke z ich młodości. Z kolei podróżujący teatr z filmu Platforma stracił dach. Film dokumentalny Sallesa pokazuje radykalne zmiany, jakie zaszły w Kraju Środka, w miejscach, w których swoje filmy kręcił jeden z najwybitniejszych reżyserów naszych czasów.
(materiały dystrybutora)
dystrybucja w Polsce: Against Gravity
Walter Salles
Urodził się w 1956 roku w Rio de Janeiro. Dzieciństwo spędził we Francji i Stanach Zjednoczonych, z których wrócił do ojczyzny jako nastolatek. Pracę w przemyśle filmowym rozpoczął od kręcenia dokumentów muzycznych, takich jak Marisa Monte i Chico – O País da Delicadeza Perdida. W pełnym metrażu zadebiutował dramatem Obca ziemia współreżyserowanym z Danielą Thomas. Za swój kolejny film, Dworzec nadziei, otrzymał Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie w 1998 roku. Jest także współproducentem takich filmów jak Miasto Boga, Madame Satã, Niebo Suely i Lwica.
1996 Obca ziemia / Terra Estrangeira / Foreign Land (co-dir.)
1998 Dworzec nadziei / Central do Brasil / Central Station
2001 W cieniu słońca / Abril despedaçado / Behind the Sun
2004 Dzienniki motocyklowe / Diarios de motocicleta / The Motorcycle Diaries
2012 W drodze / On the Road