en

De Lama Lâmina

reż. Matthew Barney
USA 2004 / 56’
napisy: polskie i angielskie

W 2004 roku w brazylijskim mieście Salvador podczas hucznej parady z okazji Carnaval da Bahia Matthew Barney oraz muzyk Arto Lindsay wykonali niezwykły performance nawiązujący do afro-brazylijskiej religii candomblé. Jego przebieg został uwieczniony w krótkometrażowym filmie De Lama Lâmina. Portugalski tytuł odnosi się do miecza – jednego z atrybutów boga wojny, żelaza i techniki, Oguna. Ów pan ognia, pokazany w filmie pod postacią mężczyzny tkwiącego w machinie ścinającej drzewa, prowadzi walkę z Ossain – boginką lasów, roślin leczniczych i witalności. Inspiracją do stworzenia tego widowiska były nie tylko wierzenia mieszkańców Bahii, lecz także przeżycia Julii Butterfly Hill – ekoaktywistki, która przez ponad dwa lata okupowała sekwoję, chroniąc ją przed ścięciem. De Lama Lâmina – biomechaniczny erotyk – ilustruje nieprzemijający konflikt między naturą a cywilizacją, między ścierającymi się siłami kreacji i destrukcji.

Opracowanie: Wojciech Delikta

Matthew Barney

Amerykański artysta wizualny urodzony w 1967 roku w San Francisco. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Yale w New Haven. Tworzy filmy, performance, rzeźby i instalacje, często zacierając dzielące je granice. Uczestniczył w wielu wystawach (m.in. documenta IX w Kassel, Biennale w Wenecji), a jego sztukę prezentowały tak prestiżowe instytucje jak Guggenheim Museum czy Serpentine Gallery. Jest laureatem licznych nagród artystycznych i filmowych (m.in. Aperto, Hugo Boss Prize).

Filmografia:

1994-2002 The Cremaster Cycle

1998 March of the Anal Sadistic Warrior

2004 De Lama Lâmina

2005 Drawing Restraint 9

2014 River of Fundament

Twórcy

reżyseria Matthew Barney
scenariusz Matthew Barney
zdjęcia Peter Strietmann
muzyka Arto Lindsay
obsada Chelsea Romersa, Solise Morales, Valter Vincente Pinho Neto
producent Matthew Barney, Barbara Gladstone
produkcja Corda Productions
właściciel praw Gladstone Gallery
język bez dialogów
barwa kolor