Trzecia strona
Film i telewizja odgrywają istotną rolę w twórczości Demirkubuza. Jego bohaterowie często bywają uzależnieni od ruchomych obrazów. Szukają w nich ucieczki od rzeczywistości albo wzorców potrzebnych do jej kształtowania. İsa jest w tej twórczości przypadkiem szczególnym – dorabia jako statysta przy produkcji tanich seriali. W życiu codziennym jest nieudacznikiem, który żyje w obskurnej norze, zalega z czynszem, a w dodatku ma niejasne porachunki z mafią. Rozdygotany, niezdolny do świadomego działania, rozpaczliwie chciałby coś znaczyć. Z pistoletem w dłoni i głową pełną scenariuszy filmowych próbuje odgrywać rozmaite role. Pewnego dnia na jego drodze staje Meryem – piękna, maltretowana przez męża sąsiadka. W galerii przegranych bohaterów Demirkubuza İsa to jeden z typów najbardziej żałosnych, to bezwolna ofiara manipulacji. W Üçüncü sayfa oglądamy ludzi na samym dnie ich człowieczeństwa, gnanych instynktem przetrwania. Na ile jesteśmy w stanie zrozumieć człowieka poprzez jego miejsce w strukturze społecznej? – zastanawiał się reżyser, zachęcając do możliwie obiektywnej, pozbawionej etykietowania oceny bohaterów.
Anita Piotrowska
nagrody
International Istanbul Film Festival 2000 – najlepszy reżyser / Best Director, najlepsza aktorka / Best Actress (Başak Köklükaya), FIPRESCI dla najlepszego filmu tureckiego / Best Film in National Competition, Antalya Golden Orange Film Festival 1999 – najlepszy trzeci film / Best 3rd Film, najlepszy scenariusz / Best Script, najlepsze zdjęcia / Best Cinematography, najlepsza aktorka / Best Actress (Başak Köklükaya), nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych SIYAD (Turcja) / Film Critics Association SIYAD Awards (Turkey) 1999 – najlepszy scenariusz / Best Script, najlepszy aktor / Best Actor (Ruhi Sarı).Zeki Demirkubuz
Urodził się w 1964 roku w Isparcie (Turcja). Ukończył Wydział Komunikacji Uniwersytetu w Stambule. Po studiach asystował na planie reżyserowi Zeki Öktenowi. Szukając niezależności, założył firmę producencką Mavi Film, w której tworzy swoje filmy do dziś. Od debiutanckiego C-Blok (1994) Demirkubuz uprawia ściśle autorski model kina – sam pisze scenariusze, jest producentem, bywa autorem zdjęć, montażystą, a nawet aktorem. Wszystkie jego filmy, jak choćby Masumiyet (1997), spotkały się z ogromnym uznaniem na festiwalach w kraju i zagranicą. Twórczość Demirkubuza, a w szczególności cykl Opowieści o ciemności (Karanlık üstüne öyküler), mocno osadzona w tureckich realiach, układa się w spójną całość jako uniwersalny portret człowieka pozostawionego przeznaczeniu i destrukcyjnym emocjom.
1994 C-Blok / Block-C
1997 Masumiyet / Innocence
1999 Üçüncü sayfa / The Third Page
2001 Yazgi / Fate
2001 İtiraf / The Confession
2003 Bekleme odası / The Waiting Room
2006 Kader / Destiny
2009 Kıskanmak / Envy