Wyznanie
Czy piękna Nilgün rzeczywiście zdradza swego męża Haruna, czy padł on może ofiarą własnej obsesyjnej zazdrości? Demirkubuz w drugiej części cyklu Opowieści o ciemności przygląda się z bliska dobrze sytuowanemu małżeństwu z Ankary, które przechodzi przez piekło wzajemnych podejrzeń i oskarżeń. W eleganckich wnętrzach rozgrywa się dramat obcości, mający swoje źródło w tragicznych wydarzeniach sprzed lat. Związek Nilgün i Haruna naznaczony jest fatalizmem – wcześniej czy później musi nastąpić ironiczne powtórzenie minionych zdarzeń. Demirkubuz konstruuje kameralny portret damsko-męskich relacji, opartych na pysze, potrzebie dominacji i tłumionym poczuciu winy. Powolny rytm opowieści (pełnej zaskakujących psychologicznych zwrotów) skłania do wnikliwej analizy zachowań bohaterów, którzy z każdą sceną odsłaniają się coraz bardziej. Film jest pasjonującym portretem pełnej kontrastów tureckiej stolicy, symbolu wykorzenienia i izolacji. Mimo spowijającego go mrocznego klimatu, reżyser nie odbiera jednak widzom nadziei. Nawet jeśli na spalonej ziemi, jaką zostawili po sobie Nilgün i Harun, nic już się nie odrodzi, pozostanie im przynajmniej gorzki smak samopoznania.
Anita Piotrowska
nagrody
International Istanbul Film Festival 2001 – najlepszy reżyser / Best Director, najlepszy aktor / Best Actor (Taner Birsel), FIPRESCI, Ankara Film Festival 2001 – najlepszy reżyser / Best Director, Nagroda Specjalna Jury / Jury Special Award, nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych SIYAD (Turcja) / Film Critics Association SIYAD Awards (Turkey) 2001 – najlepszy scenariusz / Best Screenplay, najlepszy aktor / Best Actor (Taner Birsel)Zeki Demirkubuz
Urodził się w 1964 roku w Isparcie (Turcja). Ukończył Wydział Komunikacji Uniwersytetu w Stambule. Po studiach asystował na planie reżyserowi Zeki Öktenowi. Szukając niezależności, założył firmę producencką Mavi Film, w której tworzy swoje filmy do dziś. Od debiutanckiego C-Blok (1994) Demirkubuz uprawia ściśle autorski model kina – sam pisze scenariusze, jest producentem, bywa autorem zdjęć, montażystą, a nawet aktorem. Wszystkie jego filmy, jak choćby Masumiyet (1997), spotkały się z ogromnym uznaniem na festiwalach w kraju i zagranicą. Twórczość Demirkubuza, a w szczególności cykl Opowieści o ciemności (Karanlık üstüne öyküler), mocno osadzona w tureckich realiach, układa się w spójną całość jako uniwersalny portret człowieka pozostawionego przeznaczeniu i destrukcyjnym emocjom.
1994 C-Blok / Block-C
1997 Masumiyet / Innocence
1999 Üçüncü sayfa / The Third Page
2001 Yazgi / Fate
2001 İtiraf / The Confession
2003 Bekleme odası / The Waiting Room
2006 Kader / Destiny
2009 Kıskanmak / Envy