Monty Python i Święty Graal
Pierwszy pełnometrażowy film grupy Monty Python powstał dzięki finansowemu wsparciu muzyków z Led Zeppelin i Pink Floyd oraz Eltona Johna. Ograniczenia budżetowe sprzyjały erupcjom twórczej fantazji autorów, którzy skromne dekoracje i braki w inwentarzu zmienili w największe atuty filmu, zręcznie wplatając w scenariusz autoironiczne komentarze. Dwaj reżyserzy po krótkim okresie wchodzenia sobie w drogę podzielili funkcje: pierwszy zajął się stroną wizualną i pracą kamery, podczas gdy drugi pracował z aktorami. Punkt wyjścia był jednak wspólny: obaj byli z pasji mediewistami, więc temat filmu wyłonił się błyskawicznie. Obu zależało też na realistycznej oprawie, na tle której absurdalne dialogi stawały się bardziej wyraziste. Zafascynowani byli wówczas twórczością Borowczyka i Pasoliniego, co znalazło odbicie w dopracowanej, chropawej scenografii i epickiej konstrukcji filmu. Wyćwiczona w animacji papierowych figur dbałość Gilliama o detale dała się aktorom we znaki (na przykład gdy uparcie przesuwał ich w kadrze tak długo, aż refleksy na hełmach odbijały się pod właściwym kątem). Być może dlatego, stając po drugiej stronie kamery, poniósł w tym filmie śmierć aż cztery razy.
Terry Gilliam
Najpierw rysownik, ilustrator, autor reklamówek, producent. Urodził się w 1940 roku w Medicine Lake, Minnesota, USA. W 1969 w Londynie dołączył do grupy brytyjskich komików, zasłynął pomysłowymi animacjami-wycinankami, wykorzystanymi w filmach Monty Pythona. Sporadycznie występował jako aktor. Monthy Python i święty Graal był dla niego szansą, by po raz pierwszy stanąć za kamerą wraz ze współreżyserem Terry Jonesem, a wkrótce doczekał się samodzielnego debiutu Jabberwocky. Przylgnęła do niego łatka niepoprawnego fantasty i anarchicznego humorysty. Oscylując pomiędzy artystyczną ekstrawagancją i zadziwiającą nieprzewidywalnością, Gilliam konsekwentnie dowodzi oryginalności plastycznej swoich wizji.
W 2009 roku został uhonorowany nagrodą Academy Fellowship, jest laureatem m.in. nagród BAFTA (animacje dla Latającego Cyrku Monthy Pythona), nominacji do Oscara (scenariusz Brazil) czy Złotych Globów krytyki w USA.
1975 Monty Python i Święty Graal / Monty Python and the Holy Grail (co-dir.)
1977 Jabberwocky
1981 Bandyci czasu / Time Bandits
1983 Karmazynowe Ubezpieczenie Ostateczne / The Crimson Permanent Assurance (short)
1985 Brazil
1988 Przygody Barona Munchhausena / The Adventures of Baron Munchhausen
1991 Fisher King / The Fisher King
1995 12 małp / Twelve Monkeys
1998 Las Vegas Parano / Fear and Loathing in Las Vegas
2005 Nieustraszeni bracia Grimm / The Brothers Grimm
2005 Kraina traw / Tideland
2009 Parnassus – człowiek, który oszukał diabła / The Imaginarium of Doctor Parnassus
2010 The Legend of Hallowdega (short)
2011 Świetna rodzina / The Wholly Family (short)
selected animations
1968 Czas na opowieść / Storytime (short)
1968 Animations for We Have Ways of Making You Laugh
1968 Animations for The Marty Feldman Comedy Machine
1968 Świąteczna kartka / The Christmas Card (animation for Do Not Adjust Your Stockings)
1968 Animations for Do Not Adjust Your Set
1969–1974 Animations for TV series Latający Cyrk Monty Pythona / Monty Python’s Flying Circus
1971 Sen o lataniu / The Miracle of Flight (short)
1971 Animations for A teraz coś z zupełnie innej beczki / And Now for Something Completely Different
1979 Animations for Żywot Briana / Monty Python’s Life of Brian
1982 Animations for Monty Python na żywo w Hollywood Bowl / Monty Python Live at Hollywood Bowl
1983 Animations for Sens życia według Monty Pythona / Monty Pythons The Meaning of Life
2006 Animations for Latający Cyrk Monty Pythona – Perełki Monty Pythona: Terry Gilliam / Monty Python’s Flying Circus – Terry Gilliam’s Personal Best
Terry Jones
Właściwie: Terence Graham Parry Jones. Urodził się w 1942 roku w Colwyn Bay w Walii. Ukończył filologię angielską na Oksfordzie. Brał czynny udział w studenckich grupach teatralnych, gdzie poznał członków późniejszej grupy Monty Python. Pracę w telewizji zaczął od programu The Frost Report. W latach 1969–1974 razem z kolegami poznanymi na studiach tworzył dla BBC Latający cyrk Monty Pythona. W trakcie pracy z Pythonami zainteresował się reżyserią i montażem. Był reżyserem lub współreżyserem wszystkich filmów grupy. Współtwórca serialu komediowego Klawe opowieści / Nie ma mitu bez kitu. Był prezenterem cykli historycznych dokumentów Wyprawy krzyżowe, Wynalazki stare jak świat, Mieszkańcy średniowiecza oraz Gladiatorzy – brutalna prawda.
1975 Monty Python i Święty Graal / Monty Python and the Holy Grail (co-dir.)
1979 Żywot Briana / Monty Python’s Life of Brian
1983 Sens życia według Monty Pythona / Monty Python’s The Meaning of Life (co-dir.)
1996 O czym szumią wierzby / The Wind in the Willows