Argentyna, Argentyna
Carlos Saura – wielki meloman i reżyser, który w swoich filmach oddaje cześć innym artystom – tym razem odkrywa muzyczne bogactwo Argentyny. Na jej różnorodny folklor składa się chociażby chacarera – ludowy odpowiednik tanga, wywodząca się z pieśni hiszpańskich trubadurów copla, malambo z afrykańskimi wpływami czy chamamé, w którym spotkały się muzyczne tradycje przybywających na wybrzeże polskich, ukraińskich i niemieckich imigrantów. Poetycki dokument Saury, finezyjnie sfilmowany w studiu w Buenos Aires przez brazylijskiego operatora Félixa Montiego, przenosi do magicznej krainy, która znajduje się niejako poza czasem. W utkanym z obrazów i dźwięków widowisku, wśród kostiumów i masek, muzyków na żywo wykonujących swoje utwory i interpretujących je tancerzy, potrafi zagościć nawet wielka „La Negra” – zmarła w 2009 roku pieśniarka Mercedes Sosa. Muzyka bowiem – jak pokazuje Saura – łączy tych, którzy odeszli, z tymi, którzy nadejdą. Niczym tytułowa zonda – ciepły wiatr wiejący w północno-wschodniej Argentynie.
Carlos Saura
Urodzony w Aragonii w 1932 roku, pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach artystycznych. W 1957 roku ukończył reżyserię filmową na uniwersytecie w Madrycie, gdzie studiował także inżynierię i dziennikarstwo. W tym samym roku zrealizował dokument Niedzielne popołudnie. Następnie nakręcił łączący tradycję dokumentalną i fabularną dramat Los golfos, a w 1966 roku filmem Polowanie rozpoczął trwającą blisko 20 lat współpracę z producentem Elíasem Querejetą, która zapewniła mu względną swobodę twórczą w czasach dyktatury generała Franco. W okresie tym reżyser tworzył głównie dramaty psychologiczne i rodzinne, w sposób zakamuflowany odnoszące się do sytuacji politycznej na Półwyspie Iberyjskim. Naznaczone liryzmem i oniryzmem, czerpiące z hiszpańskiej literatury (Calderon, Sender, Lorca) czy malarstwa (Ribeiro, Murillo, Goya) filmy Saury są dziełami nad wyraz oryginalnymi i autorskimi. Saura osiągnął maestrię także w filmach taneczno-muzycznych: operowych (Salome, Carmen) czy baletowych z udziałem Cristiny Hojos i Antonia Gadesa (Krwawe gody).
1959 Los golfos / The Delinquents
1966 Polowanie / La caza / The Hunt
1973 Anna i wilki / Ana y los lobos / Anna and the Wolves
1982 Słodkie godziny / Dulces horas / Sweet Hours
1998 Tango
2009 Ja, Don Giovanni / Io, Don Giovani / I, Don Giovanni