Dyskretny urok burżuazji
W legendarnym dziele Buñuela na ekranie przechadzają się dwie pary małżeńskie, przebrany za ogrodnika biskup, ambasador republiki Mirandy, wielbiący marihuanę pułkownik oraz kilka osobistości z francuskich wyższych sfer. Nie chodzą daleko: głównie z kanapy do stołu i z powrotem. Hiszpański surrealista bada tu – jak pisał Adam Garbicz – „okazy fauny o dobrych manierach, bawiąc się nimi z przyjemnością nadzwyczaj bystrego małego chłopca”. Za obiekt tych badań obiera francuską burżuazję, nie bez ironii obserwując ją podczas niekończących się rytuałów zmian garderoby, spożywania wyszukanych potraw, erotycznych igraszek, wymiany uprzejmości i uszczypliwości. Nawet dąsy i migreny są tu tylko w najlepszym guście. A może to wszystko jedynie się śni? Tylko komu? Dyskretny urok burżuazji, demaskując powierzchowność społecznych konwencji, jest świadectwem nie tylko organicznej wręcz niechęci Buñuela do wartości mieszczańskich, lecz także nieprzebranych pokładów absurdalnego humoru reżysera. Jeden z ukochanych filmów Federica Felliniego.
nagrody
Oscars 1972 - Best Foreign Language Film; BAFTA 1972 - Best ScreenplayLuis Buñuel
Hiszpański reżyser surrealista, jeden z najwybitniejszych autorów kina światowego. Studiował w Madrycie, by w 1925 roku wyjechać do Paryża, gdzie nakręcił z Salvadorem Dalim Psa andaluzyjskiego i Złoty wiek. W późniejszych latach tworzył w Meksyku (Zapomniani, On), Hiszpanii (Viridiana, Tristana) i Francji (Dziennik panny służącej, Piękność dnia). Wierny tematom takim jak religia, seks i śmierć, nieustannie walczył ze skostniałymi konwenansami i demaskował obłudę mieszczańskiej moralności.
1928 Pies andaluzyjski / Un Chien andalou / An Andalusian Dog
1950 Zapomniani / Los olvidados / Los Olvidados
1958 Nazarín / Nazarin
1965 Szymon Pustelnik / Simon del desierto / Simon of the Desert
1977 Mroczny przedmiot pożądania / Cet obscur objet du désir / That Obscure Object of Desire