Niewolnica miłości
Kiedy carską Rosją targa wojna między białoarmistami a bolszewikami, moskiewscy filmowcy starają się pracować jak gdyby nigdy nic. Kręcą właśnie w małym miasteczku łzawy melodramat Niewolnica miłości, w którym główną rolę gra diva kina niemego Olga Wozniesienska (postać inspirowana Wierą Chołodną) - trochę kabotynka, ale szczera i o dobrym sercu. Zajęta własnym życiem uczuciowym, nie rozumie przyczyn rewolucyjnego wrzenia, które ogarnia Rosję i już niebawem unicestwi świat, którego jest boginią. Dopiero uczucie do lewicującego operatora otworzy jej oczy na koszmar wojny domowej. Drugi film w karierze reżyserskiej Nikity Michałkowa - ujął widzów melodramatyczną strukturą, zręczną stylizacją na kino nieme (co widać choćby w świetnej kreacji Jeleny Sołowiej) i dowcipnym portretem środowiska filmowego. Ujawnił ponadto zainteresowanie reżysera literaturą i sztuką przedrewolucyjnej Rosji, które później potwierdził adaptacjami dzieł Czechowa i Gonczarowa.
Nikita Mikhalkov
Urodzony w Moskwie artysta i polityk, jedna z czołowych postaci rosyjskiego kina. Karierę aktorską zaczął w 1961 roku u Ordyńskiego, następnie grywał m.in. u Riazanowa, Jancsó, Zanussiego i brata, Andrieja Konczałowskiego. Jako reżyser zadebiutował easternem Swój wśród obcych, obcy wśród swoich, by w późniejszej twórczości sięgnąć po melodramat (Oczy czarne) czy superprodukcję (Cyrulik syberyjski). Jednym z jego największych sukcesów byli Spaleni słońcem, nagrodzone Oscarem rozliczenie ze stalinizmem.
1974 Swój wśród obcych, obcy wśród swoich / Svoy sredi chuzhikh, chuzhoy sredi svoikh / At Home Among Strangers, Stranger at Home
1979 Pięć wieczorów / Pyat vecherov / Five Evenings
1994 Spaleni słońcem / Utomlyonnye solntsem / Burnt by the Sun
1998 Cyrulik syberyjski / Sibirskiy tsiryulnik / The Barber of Siberia
2014 Udar słoneczny / Solnechnyy udar / Sunstroke