No Home Movie
Chantal Akerman, zmarła w 2015 roku belgijska strukturalistka, wyznawczyni hiperrealistycznego minimalizmu, w swoim filmowym testamencie kamerę kieruje w stronę własnej matki. Pokazuje ostatnie miesiące życia zamkniętej w brukselskim mieszkaniu Natalii, zbiegłej z Polski Żydówki, więźniarki obozu w Auschwitz, nie wprost zdając relację z jej losów i związku z dwiema córkami. Film otwiera przejmujące, kilkuminutowe, statyczne ujęcie na pół uschniętego drzewa szarpanego na pustkowiu porywami wiatru. Kamera kilka razy powraca na pustynię, jakby uwalniając oddech wstrzymywany nadmiarem uczuć. W domu rozświetlonym bielą mebli i ścian panuje radosny nastrój. Intymne rozmowy matki i córki płynnie przechodzą z teraźniejszości ku przeszłości, od zabawnych anegdot po fatalistyczne wnioski. Przywołują tematy zajmujące ważne miejsce w dotychczasowej twórczości reżyserki, takie jak dom, emigracja, tożsamość czy kobiece ciało, wskazują na ich biograficzne źródło. Krytycy jako kontrapunkt dla No Home Movie uznają Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy 23, 1080 Bruksela, arcydzieło filmowego modernizmu, które Akerman zrealizowała w młodości. Podobnie jak w tamtym filmie, i tu reżyserka stawia tezę, że tylko precyzyjna obserwacja pozornej niezmienności może odsłonić destrukcję, jakiej ulega rzeczywistość.
nagrody
Seville European Film Festival 2015 - New Waves Non-Fiction AwardChantal Akerman
(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. W Stanach, będąc pod wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa, zadebiutowała pełnometrażowym Hôtelem Monterey (1972). Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.
1972 Hôtel Monterey
1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,
1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna
1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me
1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy
1991 Nuit et jour / Night and Day
1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York
2000 Uwięziona / La captive / The Captive
2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move
2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly